Onze beste wensen plus een jaaroverzicht van onze best gewaardeerde artikelen in 2018
B U O N G I O R N O - B U O N A S E R A
Langzaam nadert het eind van 2018 en strakjes gaan we met luide knallen 2019 tegemoet.
Dit jaar namen we op hartbrekende manier afscheid van onze veel te jonge lieve Border Collie 'Harper' die we vonden in een asiel in België nadat hij tijdens een nieuwjaarsnacht in paniek de straat op was gevlucht, zonder chip en 6 maanden oud. Hij bleef altijd panisch bang voor vuurwerk.
We verhuisden van Rome naar Genua, een stap waar we nog geen spijt van hebben gehad. Rome is mooi, maar helaas heeft deze stad nog steeds teveel problemen die de kwaliteit van leven minder maken.

Dolcevia deed het goed dit jaar, ondanks steeds meer concurrentie, dat blijkt uit onze bezoekerscijfers* (zie link onder het laatste artikel in deze brief). We blijven slow toerisme promoten maar zeker ook kwaliteit en diversiteit.

In deze laatste nieuwsbrief van 2018 geven we aandacht aan wat voor onze bezoekers de meest bezochte posts  in 2018 in ieder van onze hoofdrubrieken. Een resultaat dat zelfs voor ons verrassingen opleverde.

Felice Anno Nuovo - 3 nieuwjaars wenskaarten om gratis te downloaden
Bij een nieuwjaar horen de juiste wensen, in dit bericht lees je hoe je Gelukkig Nieuwjaar kunt wensen in het Italiaans. We hebben hier drie Italiaanse wenskaarten die je gratis mag downloaden om naar jouw familie en kennissen te sturen om ze een gelukkig nieuw jaar en een voorspoedig 2019 te wensen.
Stuur een nieuwjaarskaart naar je vrienden
Dolcevia is geen uit de hand gelopen hobby, zoals weleens wordt gedacht. Het is een bedrijf net als andere bedrijven dat we draaiende houden door adverteerders die we aan het eind van dit jaar nogmaals willen bedanken voor hun vertrouwen.

Wil je ons als consument steunen zodat we nog betere informatie kunnen geven? Boek je hotel of vakantie dan bij een van onze affiliates, zoals booking.com, veel kleine commissies stellen ons in staat de continuïteit en kwaliteit te handhaven die je van ons gewend bent.
Wij wensen alle trouwe bezoekers aan onze website en aan de diverse sociale media een heel fijn nieuw jaar en veel plezier bij je volgend (al dan niet virtuele) bezoek aan Italie!

Elisabeth Jane Bertrand - Dolcevia.com
De populairste reisberichten over Italie van 2018
Dolcevia is het product van onze liefde voor Italie als reisbestemming . Ook al bezochten we het land als toerist al vanaf onze vroegste jeugd en later als inkoper voor een reisorganisatie, nu we hier inmiddels al weer 5 jaar wonen, blijft het ons nog steeds verbazen. Zoveel moois in één land, het lijkt oneerlijk. Toen we begonnen waren Frankrijk en Spanje nog de meest bezochte vakantielanden maar de aantallen bezoekers uit ons Nederland en Belgie blijven al jarenlang stijgen. Die populariteit is zeker ook te danken aan de talloze enthousiaste ambassadeurs die het land heeft en die in de vorm van blogs , vlogs en Facebook paginas iedere dag Italie´s lof bezingen. Dit jaar was Puglia ongetwijfeld de reizende ster, maar wij zien meer en meer aandacht voor Calabria , Basilicata , Abruzzo om maar niet te spreken over de aandacht die Sardinie kreeg dit jaar, wat zich nog niet geheel in bezoekersaantallen heeft vertaald maar dat komt nog wel.
De populairste evenementen uit onze Italie agenda van 2018
De agenda van en voor evenementen in Italie wordt iedere dag bijgewerkt, zodra we nieuwe gegevens ontvangen, waarmee we niet willen zeggen dat het altijd compleet is, want soms ontvangen we de gegevens veel en veel te laat. Maar we doen ons best en dat wordt door onze lezers en bezoekers zeker gewaardeerd. Opvallend is dat men steeds meer naar kleinere en lokale evenementen op zoek is, een gegeven dat we ons ter harte nemen en we hebben het goede voornemen voor 2019 om vooral de leukste van deze op te nemen.
De populairste artikelen uit de Italiaanse keuken van 2018
De Italiaanse keuken fascineert ons, niet alleen om de klasse van de gerechten en de klassieke eenvoud waarmee gastronomische hoogtepunten worden bereikt maar vaak ook vanwege de herkomst en de geschiedenis van een recept, het gebruik van ingredienten en de keuze voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Over kastanjes, ooit volksvoedsel nummer 1, of het subtiele gebruik van truffels , over de witte (van voor Columbus) en de rode (met tomaat en na Columbus) keuken, over de Cucina Povera en nieuwe kookboeken .
De populairste recepten uit de Italiaanse keuken in 2018
Wat waren recepten die onze lezers dit jaar het vaakst hebben gezocht? Altijd weer een leuke vraag want als we in ons receptenboek kijken dan is over de jaren ons artikel en het recept voor Spritz Aperol meer dan een kwart miljoen maal gedownload en daarbij veruit het populairst, Daarom hebben we die dus niet mee laten tellen. Dat Tiramisu dit jaar in top voorkomt is voor ons een teken dat de ook de wat minder gemakkelijke recepten worden uitgeprobeerd, en dat geldt ook voor de Italiaanse macarons, men wordt wat avontuurlijker en het hoeft niet allemaal snel en risicoloos. Volgend jaar zullen we daar zeker rekening mee houden.
De populairste berichten uit het Italie magazine van 2018
Eigenlijk is het magazine op Dolcevia een beetje een vergaarbak van alles wat we over Italie kunnen melden dat niet in de categorie culinair of reizen valt. Je vindt er informatie over lifestyle, wonen, werken, over een huis kopen , over trouwen in Italie en soms plaatsen we iets over politiek, tips en ongebruikelijke onderwerpen of gewoon wat we zelf leuk vinden en met jullie willen delen. Kijk en ontdek, maar ga ook eens kijken in de verschillende rubrieken want je vindt er vast nog meer onderwerpen waarvan je kan zeggen ´Kijk, dat wist ik nog niet  over Italie´.
Wat waren ze? Open hier!
Venetië gaat detoxen met de-toerisme
“Toerisme heeft hetzelfde effect op een stad als zware industrie, het benevelt je brein, stopt het geweten en veegt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van tafel” , laat toneelschrijver Marco Paolini een van zijn personages zeggen. Het is iets wat met name de stad Venetië is overkomen in de afgelopen jaren. La Serenissima gaat detoxen met de slogan #EnjoyRespectVenezia.
Lees wat dit voor jou betekent
Italië Agenda. Evenementen en festivals voor jouw vakantie
Dagelijks bijgewerkt. Een lijst met details over de leukste evenementen, festivals en feesten in Italie. Deze week geupdated of toegevoegd: Sherbeth Festival in Palermo, Couscous fest in San Vito lo Capo, Pizza Village in Napels en de Palio in Siena
Zoek in onze agenda voor Italie
Nieuwe kookboeken uit de Italiaanse keuken
Nu ook te bestellen: Het nieuwste Jamie Oliver kookboek over Italie: Jamie kookt Italie
Kookboeken zijn voor velen een hobby om aan te schaffen, het lezen van nieuwe recepten geeft inspiratie om een wat nieuws te proberen en de Mediterrane keuken blijft altijd een belangrijke bron. Bovendien lenen deze boeken zich altijd goed om cadeau te geven. Dit zijn enkele van de nieuwe kookboeken uit de Italiaanse keuken . Een mooi geschenk voor Italië liefhebbers. We bekijken het nieuwe boek van Ottolenghi ´SIMPEL`, het Pioppi dieet en recepten uit Toscane, Venetië  en de Veneto.
Nu bestellen!
Ga
Uit de BUITENLANDSE PERS
IN PICTURES: Magical winter landscapes across Italy
Foto´s van lezers van The Local stuurden ze in naar de krant, bekijk ze hier.
Schitterend mooie foto´s van lezers
7 Fun New Year’s Traditions in Italy
7 leuke oudejaarstradities in Italie.
Lees er hier over
Milan bourse worth 543 bn, 33.5% of GDP
The overall capitalisation of the Milan bourse was worth 543 billion euros at the end of the year, equal to 33.5% of Italy's GDP, Borsa Italiana's Market Review 2018 said Friday. The figure was updated to December 21. © ANSA

Tot slot de beurs van Milaan aan het eind van 2018
ITALIAANSE GASTRONOMIE EN WIJN
Boek
Kerstactie voor de renovatie van de Certosa van Capri
Dolcevia.com helpt met de opbrengst van de verkoop van de Dolcevia Receptenboeken (inclusief het Kerstreceptenboek, heel leuk als geschenk!) mee aan de renovatie van dit 14de eeuwse klooster van San Giacomo op het eiland Capri.
50% van de opbrengst gaat direct naar het goede doel. Voor elk receptenboek wat je gaat downloaden bepaal je zelf de prijs die je ervoor betalen wil.
Help de renovatie van dit prachtige klooster
Dit zijn links naar een zeer groot archief met fotos van onze avonturen in Italie. De links hieronder geven wellicht inspiratie voor een volgende vakantie.
24 fotos van een van de mooiste overdekte markten van Italie.

28 fotos van een van de meest belangrijke gastronomische evenementen in Italie.

30 fotos van een van de oudste wijken van Genua tijdens de truffelmarkt van Sant'Agostino.

Articles are great for displaying secondary content. They are attention grabbers but not to the extent of Billboards or Tabloids. Articles are commonly used to show a list of items.
33 fotos van het twee-jaarlijkse evenement Rollidays van Genua.

23 fotos van een bijzonder stukje Genua en in het bijzonder het vissersdorpje Boccadasse.

32 fotos gemaakt tijdens de wijnoogst in Cinque Terre.

38 fotos van een prachtig stukje kust en een vakantieparadijs om te ontdekken in 2019.

8 fotos van 'onze' favoriete strandjes in Genua.

Er is op Amazon een prachtige winkel met de beste gastronomische Made in Italy producten die ook naar Nederland en Belgie verstuurt zonder hoge verzendkosten. Zoek je Pasta van Felicetti, een goede Ligurische olijfolie of een de beste Limoncello. Bestel dan voor de feestdagen de delicatessen uit de winkel van Made in Italy
Ons Italie nieuws kan je ook volgen via de volgende links : volg ons nu!
*Mocht je interesse hebben in de statistieken dan kan je deze nazien in de live Google Datastudio statistieken onderaan de pagina Over Dolcevia, bekijk hier deze pagina. Je kan ook zien welke regio van Italie het het beste deed dit jaar en wat de trends zijn voor het volgende jaar.
Wat we volgende week gaan doen is nog een verrassing, maar zal zeker niet teleurstellen!
Redactie Dolcevia.com · 340 S. Lemon Ave, #5156 · Walnut CA 91789 · USA
Unsubscribe | View in browser